Služby
Řešení
Vyhledávání
Posuzování vlivů staveb, činností, technologií na životní prostředí (EIA)
Klíčovou činností oddělení životního prostředí je posuzování vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví (EIA). Máme bohatou zkušenost s procesem EIA pro velké množství nejrůznějších záměrů z těchto oblastí:
- těžba a zpracování nerostných surovin (lomy, pískovny, těžebny jílů a kaolínu i dalších surovin)
- výroba stavebních hmot a výrobků (betonárny, obalovny, výroba betonového zboží)
- ostatní průmyslové záměry
- komerční a skladové areály (obchodní centra, skladové areály)
- obytné budovy a komplexy
- vodohospodářské objekty (poldry, malé vodní elektrárny, revitalizace toků)
- dopravní stavby
Procesu EIA dle zákona č. 100/2001 Sb. podléhají záměry vyjmenované v příloze č. 1 tohoto zákona, včetně jejich významných změn.
Poskytujeme služby pro většinu záměrů, které lze dělit na:
- Podlimitní záměry - vyžadují vypracování oznámení záměru v rozsahu dle přílohy č. 3a zákona. Oznámení záměru může vypracovat kdokoliv, zpracování autorizovanou osobou je spíše výjimečné. Účelem procesu je určení, zda záměr vyžaduje zjišťovací řízení.
- Záměry podléhající zjišťovacímu řízení (tzv. „malá EIA“) – vyžadují vypracování oznámení záměru minimálně v rozsahu dle přílohy č. 3 zákona. Oznámení záměru může vypracovat kdokoliv, vypracování autorizovanou osobou je výhodou. Účelem procesu je zjištění, zda bude záměr dále posuzován. Lze také předložit oznámení záměru v rozsahu dle přílohy č. 4 zákona. V takovém případě je součástí procesu i zjištění, zda toto oznámení záměru může nahradit dokumentaci. Výhodou postupu může být zkrácení procesu.
- Záměry podléhající vždy posouzení vlivů (tzv. „velká EIA“) – vyžadují vypracování dokumentace EIA v rozsahu dle přílohy č. 4 zákona. Dokumentaci EIA může vypracovat pouze autorizovaná osoba dle zákona.
Co nabízíme:
- vypracování oznámení podlimitního záměru dle přílohy č. 3a zákona
- vypracování oznámení záměru dle přílohy č. 3 zákona
- vypracování oznámení záměru dle přílohy č. 4 zákona
- vypracování dokumentace v rozsahu dle přílohy č. 4 zákona
- vypracování posudku dle přílohy č. 5 zákona (zadává pouze příslušný úřad - MŽP nebo krajský úřad)
V rámci zpracování uvedených dokumentů zajišťujeme také komplexní servis včetně veškerých podkladových studií (akustické studie, rozptylové studie, hodnocení zdravotních rizik, hodnocení vlivu na krajinný ráz, hydrogeologické studie, pedologické studie, dopravní studie apod.).
V rámci procesu EIA poskytujeme našim zákazníkům komplexní služby. Nejedná se tedy pouze o zpracování odborných studií. Samozřejmostí jsou konzultace s orgány státní správy, se zástupci obcí a krajů i s veřejností tak, aby proces EIA byl pro zákazníka úspěšný. V případě potřeby navrhujeme takové úpravy záměrů a podmínky pro jejich realizaci, aby byly minimalizovány vlivy na životní prostředí a veřejné zdraví a bylo vyhověno všem legislativním požadavkům.
Vybrané reference:
V současnosti pracuje v oddělení životního prostředí naší společnosti celkem 5 autorizovaných osob dle zákona č. 100/2001 Sb. Společnost má dlouholeté zkušenosti s posuzováním celé řady záměrů. Informace o těchto záměrech jsou uvedeny na informačním systému EIA u jednotlivých autorizovaných osob:
Výraz EIA je zkratkou anglického „Environmental Impact Assessment“ - do češtiny překládáno jako „Posuzování vlivů na životní prostředí“.
První zákon o posuzování vlivů na životní prostředí (The National Environmental Policy Act – NEPA) začal platit již v roce 1969 v USA. Od té doby je postupně v různé podobě přebírán dalšími státy světa. V rámci Evropské unie je proces definován v podobě závazných směrnic. V současnosti se jedná zejména o Směrnici Rady č. 97/11/ES a Směrnici 2001/42/ES Evropského parlamentu a Rady. Jednotlivé členské státy EU mají povinnost tyto směrnice transponovat a implementovat do své legislativy. V hierarchii těchto předpisů obecně platí, že zákon jednotlivé členské země může být přísnější než výchozí směrnice, musí však minimálně zachovat její rozsah. Zjištění závažných nedostatků může být důvodem postihu ze strany Evropské komise.
V ČR byl prvním zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí zákon č. 244/1992 Sb. Některé procesy, které byly zahájeny v době jeho platnosti a které dosud nebyly z různých důvodů ukončeny, mohou být ještě stále podle tohoto zákona. Zákon byl později nahrazen zákonem č. 100/2001 Sb., který ve znění pozdějších předpisů platí dodnes.