Služby
Řešení
Vyhledávání
Vulkanické horniny vhodné pro výrobu drceného kameniva
Jednou z priorit programu rozvojové spolupráce bylo ověření zdrojů kamene vhodného pro výrobu drceného kameniva s protismykovými vlastnostmi, vhodného pro konstrukci povrchu vozovek a letištních ploch. V současné době se drcené kamenivo vyrábí z materiálu s méně vhodnými vlastnostmi, buď z místních vápenců a dolomitů, nebo ze štěrků a balvanů z koryt řek s převahou vulkanických hornin různého typu. Pro nově budovanou dálnici nebo pro přistávací dráhy letišť se kvalitní kamenivo s protismykovými vlastnostmi dováží ze severoamerického kontinentu.
Vhodné vulkanické horniny byly sledovány na osmi lokalitách (Tom Spring, Nutfield, Low Layton, Fort George, Port Antonio, Sommerfield Fm., Devils Race Course a Bito-Ramble). Výsledky jsou shrnuty v patnácti závěrečných zprávách (včetně zpráv etapových). S pozitivním výsledkem byly hodnoceny zejména dvě velké lokality: Devils Race Course v centrální části ostrova a Bito-Ramble východně od hlavního města Kingstonu. Kromě běžných geologicko-průzkumných prací s mineralogicko-petrologickým a chemicko-technologickým hodnocením a s výpočtem zásob byly zpracovány modely otvírky, přípravy a dobývání a úpravy materiálu a řešení základních střetů zájmů a přístupových cest (blíže viz Těžební studie a modelové projekty povrchové otvírky a těžby).
Lokalita Devils Race Course je součástí vulkanosedimentární formace křídového stáří, která vystupuje na den ve střední části ostrova v podobě tektonického okna Benbow Inlier. Výlevné horniny typu andesitů, trachyandesitů, rhyodacitů a dacitů se střídají se silně zpevněnými tufy a ignimbrity obdobného chemismu. Byla posouzena oblast výskytu vulkanických hornin na ploše 24 km2 a v ní bylo vymezeno území s nejvhodnější skladbou suroviny. V jádru tohoto území byly vyhodnoceny prognózní zásoby ve výši 83 mil. m3, z toho v prostorovém záběru modelového projektu otvírky a těžby celkem 49 mil. m3. Jedná se tak pravděpodobně o největší potenciální zdroj této suroviny v karibské oblasti. Nachází se sice v řídce obydleném hornatém území, ale nevýhodou je tu vzdálenost od existujících přístavů. Vzhledem ke geografické pozici bylo navrženo dopravní napojení po místních a účelových komunikacích ve směru na projektovaný úsek dálnice nebo po blízké funkční železnici směrem do bauxitového terminálu na jižním pobřeží ostrova.
Lokalita Bito-Ramblo se nachází ve východní části ostrova v téměř neobydleném hornatém území, jen 17 km od hlavního města. Je součástí vulkanosedimentární formace paleogénního stáří, vyvinuté v příkopovité struktuře Wagwater Zone. Výlevné horniny typu dacitů, trachydacitů a trachytů se střídají se silně zpevněnými tufy a ignimbrity obdobného chemismu. Zkoumané území bylo asi 15 km2 velké. V centrální části lokality byly v prostorovém záběru modelového lomu vypočteny prognózní zásoby ve výši 24 mil. m3. Vzhledem ke geografické pozici ložiska bylo navrženo dopravní napojení po místních komunikacích směrem na hlavní silnici na blízkém pobřeží.
Výzkum materiálu byl završen provozním odzkoušením velkoobjemových vzorků a normovým vyhodnocením kameniva do betonu, kameniva pro asfaltové směsi a kameniva pro stmelené a nestmelené směsi pozemních komunikací. Surovina je hodnocena velmi pozitivně, například protismykové vlastnosti kameniva jsou velmi příznivé, hodnota indexu ohladitelnosti PSV se pohybuje mezi 51-59, v průměru 56-57. V některých vzorcích ale byla zjištěna vysoká rizikovost reaktivity kameniva s alkáliemi v cementech a vznik alkalicko-křemičité reakce v betonech ve vlhkém prostředí. Této problematice bude třeba věnovat pozornost v případných dalších etapách průzkumu. Alkalickou reakci by bylo možné eliminovat používáním nízkoalkalických cementů. Vzorky zkoušených frakcí (0/4, 4/8 a 8/16 mm) a testovací tělíska PSV byla předána partnerské organizaci, která je zařadila do expozice muzea Mines and Geology Division v Kingstonu.